EGEN PRODUKSJON

.

mandag 2. januar 2012

Snart ser vi sola igjen!






Olsborg på nyttårsaften midt på dagen. Minus 20 grader og definitivt sollys, sjøl om sola befinner seg under horisonten fremdeles. Bildet er tatt fra loftstua som jeg liker å kalle mitt studio. 
Siden solskiva befinner seg under horisonten, har vi dermed mørketid pr. definisjon. Men mørketid kan være så mangt - det viser disse bildene. 
Den mørkeste dagen er 22. desember, står det i Almanakken. Vi har ikke sett solskiva siden ca.19. november, og venter å se den på Olsborg ca. 27.januar. 







Stangnes på Senja, 1. nyttårsdag - det er midt på dagen og en ser antydning til lys under skydekket! Det er pluss 2 grader og fargene har også preg av "vått vær", slik de fleste dagene fortoner seg i mørketida - når det ikke er stjernehimmel med nordlys, snøvær eller slik som bildet over.
Fra dette utsiktspunktet ser en over mot Dyrøy og Harstad by.



Dette blir skrevet den 23.1.12: Igår, den 22.1 så vi bittelitt av solskiva, den var framme mellom toppene på Istindene i ca 1 minutt! 









4 kommentarer:

  1. yes, of course I will visit your blog!

    SvarSlett
  2. Godt nytt år til deg Sonja!
    Jeg LIKER utsikten på det nederste bildet. Kan ikke være så veldig mange meter til høyre for utsikten fra min families hytteveranda, bare at vi er litt nærmere havet. Har du hytte der kanskje? Vakre Stangnes :-)
    Hilsen Ann Rita

    SvarSlett
  3. Godt år til deg og Ann Rita!
    Ja, det er fint her ute på Stangnes. Spesielt for meg som egentlig er fjordfinn, så er det godt å komme ned til sjøen av og til.
    Det er kjentfolk som har hytte, vi var på besøk.
    Savner nye innlegg på bloggen din - forstår at du er opptatt med andre ting for tida...du som er kvinnfolk kan vel gjøre minst to ting samtidig??
    (bare tuller med deg!)
    hilsen sonja

    SvarSlett
  4. Hihi! Jeg er i tenkeboksen angående den bloggen. Den har ført mye morsomt med seg så jeg vet ikke helt om jeg skal legge den død enda, men jeg mista visst helt evnen til multitasking en gang i løpet av fjoråret! Hehe :-)
    Men nå venter et år hjemme med en liten baby straks, og det var slik det hele starta sist, så hvem vet... :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Populære innlegg