EGEN PRODUKSJON

.

tirsdag 7. februar 2012

Gammelt bokprosjekt











Dette innlegget har kanskje preg av "frem - fra - glemselen". Det begynner å bli noen år siden disse skissene var laget. Boka har tittelen "Nissen i Blåfjellet", den er skrevet av Jan Holm Hansen og har mine illustrasjoner. Jeg har ikke tjent ett rødt øre på jobben, sjøl om boka har vært i salg, og nytt opplag ble gitt ut. Når det er sagt, tror jeg ikke at forfatteren heller har tjent store penger på boka.
Nå har jeg gravd fram mitt gamle illustrasjonsprosjekt, som har ligget helt stille i mitt lager av papirer. Jeg har desverre ikke de ferdige tegningene, bare forarbeidet.
Boka kom ut i 1982  og 1985 (utgitt av Lofotboka forlag med ISBN 82-90412-35-5 og 9788290412352), så tittelen på boka kan ikke være henta fra" Julenatt i Blåfjell" eller serien om blånissene på barneTV. Prosjektet ble kanskje ikke overveldende spennende, men i ettertid er det et hyggelig minne.
Mitt inntrykk er at illustrasjon som fag har endra seg radikalt siden 80 - tallet; det er friere med mer rom for fabulering. De nye hjelpemidlene som f. eks Photoshop må ha hatt enormt å si for utviklinga.
Jeg hadde ingen erfaring som illustratør, og husker jeg satt med kulepenn og tusj. Oppslagsverk var det dårlig med. Dette var jo minst 15 år  før jeg gjennom jobben begynte å ta datamaskin i bruk. Jeg kjøpte forøvrig min første PC i 1997.
Et tips til alle som har slike oppdrag: husk å signere arbeidene dine! Hvis ikke risikerer du som i dette tilfellet å ikke bli nevnt eller kreditert...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg