EGEN PRODUKSJON

.

onsdag 25. april 2012

Fjæradikt 3




Collage med fotofragmenter, avispapir og akrylmaling på 50x50cm lerret. 📍
Enda en collage med motiv fra fjæra, nå er det skisser fra Tungeneset på Senja som er bearbeidet.
 Det lå faktisk svære steiner nederst på berget i fjæra, jeg gjetter de har rullet ned fra det svært bratte fjellet som ruver over fjæra. Fjellene ytterst ute har det beskrivende navnet Okshornan eller "djevelens tanngard". Jeg har ikke tegnet dem ennå.

Akrylskissa under, som er med mest for artighet er utgangspunktet for himmel og hav, men fargene må bestemmes litt ut fra hva en finner av papir som kan brukes. Og med for mye maling ødelegges collageeffekten. I denne collagen ville jeg at enkelte fotofragmenter og tekster skulle stå mest mulig urørt og leselig. Det er nettopp det du ikke har kontroll på som gjør arbeidet med collage så spennende. Man kan få seg en overraskelse. Jeg liker slike overraskelser!
Totalt sett funker komposisjonen men det er etpar ting som irriterer : jeg har vært fristet til å bruke saks etpar ganger, enda jeg burde visst bedre. Det kan være at jeg prøver dette motivet igjen, da med mer ensartet hav, litt mindre "flekkete" lagt på.
Jeg innbiller meg at trykksverta og fargene fra aviser vil holde lengre (ikke blekne eller gulne fullstendig) hvis de får et tynt lag med halvtransparent maling over seg. Ihvertfall håper jeg det. Så er det desto mer spennende der avispapiret ikke har annen beskyttelse enn ferniss.






2 kommentarer:

  1. Tøft har desverre ikje fantasi tel og gjøre slike ting m farger og ...ting.

    SvarSlett
  2. Takk for positiv tilbakemelding!
    Har no vært på bloggen din og eg vil ikke si at du ikke bruker farge - eller "ting". Det e no ganske dristig å hente ulike motiv og så sette det sammen i et maleri slik du gjør...
    Eg tenke for min del at eksperimentet er viktigere enn resultatet; blir det helt mislykket og lerretet ødelagt så har eg råd til å kaste hele driten!

    SvarSlett

Populære innlegg