EGEN PRODUKSJON

.

mandag 10. september 2012

Inspirasjonstur til Bjorelvnes




Helga 7. - 9. september hadde kunstklubben sin årlige inspirasjonstur, denne gangen til Bjorelvnes og Lenvik museum. Vi tok inn på koselige sjøbuer sent på fredag ettermiddag. 
Arbeidsøkta på lørdag hadde vi i Sørvika, en liten biltur unna. Sørvika er et 137 dekar stort friluftsområde som ligger naturskjønt til i "Malangskjeften" på Lenvikhalvøya, ca 33 km nord for Finnsnes. Det spesielle her i området er den grønn - turkise sjøen og den røde bergarten. Rødbergodden militære fort har nok fått navnet etter bergarten.
Lørdag var det 5-6 grader og veldig skiftende vær, fra solskinn til mørk himmel og regn.. Og de fantastiske fargene!! De skifta selvfølgelig før jeg fikk gjort meg ferdig. Etter ca 3-4 timer regna det så kraftig at det bare var å dra tilbake. Heldigvis hadde vi leid et ekstra arbeidsrom.



 Denne gangen var planen å prøve ut Golden fluid på et papir spesielt beregna for akrylmaling. Malinga er tynn, men ganske fargesterk. Papiret var ikke spesielt egna denne gangen, syns jeg. Det jeg viser her er et 400 grams papir med fin tekstur, men overflata var for sart til mitt bruk. Skulle bare litt rubbing til før det begynte å gi fra seg papir.
Malingas egenskaper førte til at jeg måtte tenke mer akvarellteknikk enn jeg hadde forestilt meg, og den røffe arbeidsmåten med stive pensler ble litt vanskeligere. Og jeg burde nok ha brukt et mer sugende papir, f.eks akvarellpapir.
Det var så kaldt at malinga ikke ville tørke mens jeg holdt på ute.



Viser her de skissene som ble laget på lørdag. Jeg har tenkt å jobbe noe mer med disse fargene.
Kanskje blir en abstrahert og dekorativ tilnærming best. Til tross for den grøtete himmelen må jeg si at det nederst til høyre er mest interessant for øyeblikket. Det må være røft sjøl om det er dekorativt, ellers blir det altfor nusselig. Jeg har noen ideer som skal testes.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg