torsdag 1. november 2012

Trykking med gelatin



Man må prøve seg fram med hensyn til mengde med trykkfarge. Det første trykket får gjerne for mye, mens fargen som blir tilbake kan være nok til et nytt og bedre trykk. Disse eksemplene viser at det klabber seg med for mye maling, i første trykking. Gjennomskinneligheten er derimot fin. 
Vi brukte Golden fluid akryl med malemedium iblandet, for transparens. En dråpe maling kom direkte på gelatinputa og ble valset ut. Man kan også male med pensel. 
Dessuten bør alt papiret være klippet i samme størrelse hvis man skal jobbe med flere trykkinger på samme papir : man må lage seg passmerker ved å lime/tape ei vinklet list fast i bordet. En legger så papiret inntil lista hver gang ny farge legges, slik at en treffer sånn noenlunde.








Kunstklubben har prøvd ut metoden med trykking på gelatin, som er beskrevet i bloggen printmaking without a press.
1 boks gelatinpulver ble kjøpt på Prix. Jeg lette rundt i huset etter egna støpeform og fant syltetøybeger i passelig størrelse - til små utprøvinger. I boksen var det totalt ca 12 toppa teskjeer som jeg fordelte i 2 beger, det ble rørt ut med vann og smelta i vannbad. Vannmengden hadde jeg i på øyemål. Etter en dag i kjøleskap var putene spenstig og klar til trykking. De ble ca 2cm tykke, og det var tilstrekkelig (Kanskje de bør være tykkere hvis plata er større).  

prøveresultat

Hvis man skal jobbe seriøst med denne teknikken må man nok forberede seg ved å lage gode sjablonger i tynnest mulig papir og ha endel teksturerte materialer å jobbe med.




Populære innlegg