EGEN PRODUKSJON

.

lørdag 23. november 2013

Sirkel,sirkel







Før mørke 60x60cm
Kobber maling
















Etter regn

I høst har jeg holdt på med ulike sirkel-bilder, med samme utgangspunkt som i 2009 da "midnattsol i geitramseng" ble laget. Da brukte jeg opprevne lino-trykk, denne gangen har jeg laget disse "spraybildene" på akvarellpapir spesielt beregna til dette prosjektet.  
Det er ikke stor endring i konseptet eller komposisjonen som sådan. Det nye er at jeg har prøvd ulike farger, skimmer medium, sølv og kobber bladmetall - og metallmaling. 
For første gang har jeg prøvd metall - maling på stor flate.
Hvis en vil ha helt jevn overflate uten penseltekstur må en nok legge flata før det kommer for mange bildeelementer inn. Kobbermaling minner om fløyel, rent visuelt. Retninga på penselstrøkene bestemmer fargeopplevelsen. Opplevelsen av "metallflata" syns jeg veksler mellom kompakt, tung og lett, alt etter synsvinkelen.




Høst 60x60cm
Sølv bladmetall og papir













Sommernatt nordpå

Når jeg sammenligner bildene fra 2009, syns jeg de siste bildene kanskje er mer "strigla", men ikke nødvendigvis bedre på alle måter. Den uregelmessige sirkelen er like bra som den regelmessige. Jeg liker "sommernatt nordpå". Det er så uforskammet enkelt, med de to malte sirklene; den hvite ytterst, skimmermedium innerst.   








1 kommentar:

Populære innlegg