EGEN PRODUKSJON

.

lørdag 22. mars 2014

Čuolmmat boazodoalus - Reindriftens knuter







Det er nylig kommet ut ei flott bok på eget forlag, skrevet av Anne Oskal Rørslett. Hun har jobba rundt 6 år med dette materialet og har ikke mottatt ett rødt øre i støtte til prosjektet.
Alle som er glad i håndtverk vil like denne boka. Ikke minst er den en samling av kunnskap som er iferd med å gå tapt i moderniseringens tidsalder.

Reindriften har gjennom tidene utvikla egne knuter, til hvert sitt formål. Boka inneholder 221 sider med fantastisk forseggjorte tegninger med forklarende tekst om hvordan disse knutene knyttes og hva hver enkelt knute er brukt til. På norsk og samisk. Her kan også vi som ikke snakker samisk få en god leseopplevelse.
Tegneren er Ragnvald Graff, som kom til Tromsø som sivilingeniør i 1944. Han bodde i Tromsø til han døde i 1983.
Boka er egentlig ei fagbok, der gammel tradisjonell kunnskap er dokumentert.

ISBN 978-82-303-2449-3
Om du har interesse av å kjøpe boka kan du ta kontakt med forfatteren på telefon 48236626



Pelsgrime



Midlertidig grime



Nordsamisk seletøy





bog - lær





Dreieknuter


Dette er hva Anne skriver i forordet: 
"På 1950 - 1970tallet reiste Ragnvald Graff til reindriftssamene for å samle inn kunnskap om knuter og arbeidet i reidriften. Han besøkte både nord - og sørsamer. Jeg vet at han også har samlet inn både eventyr og joiker som han har tatt opp på bånd. Ragnvald Graff døde før han rakk å fullføre arbeidet. Hans enke Inger Graff spurte meg om jeg kunne videreføre arbeidet hans og gav meg rettighetene til hans materiale. Min motivasjon for å påta meg arbeidet var at min far og mine onkler var noen av hovedinformantene for Ragnvald Graff.
Jeg syns hans tegninger er informative og nøyaktige. Han besøkte reindriftssamene på den tiden da bruk av kjørerein var vanlig. Jeg ser at noen av tegningene er tegnet av andre men jeg stoler på at Ragnvald Graff har fått rettighetene til å bruke tegningene. Boka er trykt slik Ragnvald Graff hadde lagt det opp. Jeg har hatt mange hjelpere til å skrive den samiske teksten".







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg