EGEN PRODUKSJON

.

lørdag 12. september 2015

Kunstklubbens inspirasjonstur til Salangsverket








Salangsverket, beliggende på Sjøvegan (Salangen kommune) har lenge stått på lista over steder jeg burde ha vært. Nå fikk jeg altså endelig sett stedet.
Salangsverket er litt av et mysterium; bygd tidlig på 1900- tallet og det ble praktisk talt bare drevet i tre - fire år (ifølge boka om stedet), før man fant ut at malmen som man tok ut ikke var bra nok og at hele prosjektet egentlig var ulønnsomt. Helt utrolig!
Her jobba mellom 500 og 800 personer rundt om, på støperiet og i utskipningshavna for jernmalmbrikettene som ble lagd her. I 1912 var det slutt.  





På denne turen har jeg bare vært ute etter fine motiv med teksturer, flater og lys-skygge. 
Tanken var egentlig å male på stedet, som jeg foretrekker. Fotos er en dårlig erstatning når man er ute etter mer, en total opplevelse og det rytmiske arbeidet med pensel el annet - som vil tilføre arbeidet noe ekstra.. Det var et fantastisk vær, og slike sjanser til å jobbe ute er det ikke så mange av i denne landsdelen. Denne gangen fikk jeg ikke tid til det, desverre.





Flott utsikt, et steinkast fra ruinene. Det er godt for øye å se det blåe Troms! I det fjerne kan en se brua over til Andørja, tror jeg. De svarte prikkene på himmelen er helikoptere, som stadig forstyrra roen. 





Før frokost, lørdag morra på Garsnes brygger - med utsikt mot Sjøvegan. 
Kunstklubben leide hytter her og fikk prøvd menyen på restauranten fredag kveld.
Stedet kan anbefales!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg