EGEN PRODUKSJON

.

lørdag 11. september 2010

Jeg og meg for seg - Arbeidsprosessen trinnvis




Denne gangen skal jeg prøve et nytt format, med samme tema som tidligere: Eksistens - essens..
Syns at dette formatet  kanskje er mer egna til dekorative saker. Det er vanskelig og egner seg dårlig liggende, så  det blir stående, og det er 20x60cm. Har på forhånd bestemt at bildet skal ha litt skissepreg. Denne gangen skal jeg bare bruke avistekst med hele ord og setninger. I de forrige bildene med samme tema, skrev jeg ut tekst og brukte, i tillegg til avissider. Har bladd gjennom aviser for å finne tekst med mening i - tekst som kan kommunisere noe om det å gjøre valg, og om det å tenke eller være menneske. I tillegg trengs det fargefelt, både mørke, lyse og fargesterke felter. Det kan bli litt tilfeldig hva jeg finner av brukbare ord, sjøl om jeg har svære hauger med aviser liggende. Teksten" kva vil du med livet ditt, Åshild" gir en ok innfallsvinkel i forhold til tematikken. Syns det er greit med et damenavn i bildet, et gammelt og velkjent navn. 
                                                                                
Har bestemt meg for å bruke to varme farger, sammen med en kjølig blåtone. Den okergule viser til gammelt, gulna avispapir. I tillegg til avisutklipp har jeg med en tegning av hjernen, som en fotoutskrift. Tegninga er ikke sjøllaget, har vært på internett og henta den. Teksten i bildet trenger egentlig ikke å leses som tekst, men fungerer like mye som bildeelement.

Kraftigere blå og etpar striper i lysere farge som en stopper for den største hjernehalvdelen. Har  lagt inn vertikale striper, som forsterker det langstrakte formatet, mens de horisontale feltene samtidig gir en stopp og trapping nedover.
Kanskje er blåfargen blitt for kraftig. De blå og røde feltene gir en dynamisk, diagonal leseretning. Fint som kontrast til loddrett og vannrett tekst. Det ubestemmelige rosarøde har jeg valgt fordi det gir meg assosiasjon til indre organer. 
Damene har kommet på, plassert litt til venstre for midtaksen: de ser mot høyre og trenger dermed ekstra luft på den sida. Har beholdt den samme blågrønne fargen på Leonardo da Vincis dame ( dame med hermelin) i alle bildene jeg har laget. Har manipulert dama i PhotoShop. Underveis i prosessen har jeg plassert de tre damene i bildet, for å se hvor de ulike fargefeltene burde ligge. Det er altså ikke helt tilfeldig plassering av bildeelementene."Jeg og meg for seg" er avistekst - journalister skal jo være så oppfinnsomme. Den passa ihvertfall godt til temaet, så jeg har stjålet... og bruker som tittel på bildet.
Siste utgave: må vurdere om bildet trenger noen flere horisontale markeringer. Damene har fått "skygge" for å gi litt rom mellom dem og det som ligger bak. Har også satt inn vertikale blåe stiplete linjer, som du vil se bedre hvis du klikker i bildet. Forskjellen mellom dette bildet og de andre med samme tema, er at alle bildeelementene i dette trer mer fram og "konkurrerer"seg imellom. I de andre bildene har jeg dempa alt rundt damene slik at de framstår tydeligere og mer isolert i bildeflata ( se forrige innlegg).










1 kommentar:

  1. Steike bra. Hvem er du? En tusenkunstner som meg, som liker deg;)

    SvarSlett

Populære innlegg