EGEN PRODUKSJON

.

tirsdag 21. oktober 2014

Eva Børresen - en veteran





En kamerat kom med en utgave av bladet Samler + Antikkbørsen, med fine fotos av gammel keramikk og en lang artikkel om keramikeren Eva Børresen som blir 94 år i november.
I 2010 hadde hun en retrospektiv utstilling i Fredrikstad, men er visstnok fremdeles i arbeid på verkstedet. Slå den!
Veldig moro å se hennes ting, som er tidstypiske. I dag ser kanskje tekanna hun holder, ganske pussig  ut. Men mange av hennes ting står seg den dag i dag, og er forbausende moderne.



Eva Børresen var lærer på BKHS da jeg var student. Det jeg har sett av hennes ting er koppene med koboltdekor og tre "bein".
Hun framsto som et nydelig menneske, snill og uten de store fakter. Det trengte hun ikke, dyktig som hun var.
 Jeg var faktisk ikke klar over at hun hadde fått priser for sin keramikk (foto under). Jeg har tatt meg den frihet å skanne bilder fra bladet. For den som vil lese hele artikkelen på 8 sider, er det blad nr. 7/2014 og artikkelen er skrevet av Mats Linder. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg