EGEN PRODUKSJON

.

søndag 4. januar 2015

Den røde byen



I jula ble èn uke tilbrakt i Marokko, Marrakesh.
En fin by, vennlige og hjelpsomme folk, god mat. 
Det tradisjonelle og gammeldagse i mix med det moderne. Ikke langt unna var det kamelparker, kanskje mest for turistene. Hestetransport travet i gatene, sammen med moderne biler og tett trafikk.
Souken, markedet i den gamle bydelen Medina var spesiell. Det er i Marokko "de manuelle" holder til. Fantastisk håndtverk av alle slag!  
Salgstaktikken i soukene var et mareritt. Enkelte selgere gikk langt over grensen. 


Utsikt fra baren som ligger på taket av hotell Renaissance.
Vi bodde i bydelen Gueliz, en mer moderne del av byen. 




Vi bestilte minibuss med lokalkjent sjåfør og kjørte mot Atlasfjellene. Bildet er tatt på tur opp og gjennom Berberlandsbyer. På bildet over kommer det godt fram at fargene gikk i rødbrunt, en fantastisk fin farge.
Vi fikk komme inn i et gammelt hus, bebodd av en storfamilie. Ytterveggene var lagd av soltørket leire, på tradisjonelt vis. Jeg tenkte med meg sjøl at det måtte gå an å lage kritt av denne leira, og tok med meg litt hjem... 




Jeg gjetter at denne leira og annen lokal leire er brukt i murpussen som brukes. Rødfargen varierte noe. Nede i Marrakesh var husene malt i en noe lysere farge. Den mørke røde som på dette bildet, så jeg på noen bygninger.





Min plan er å slemme opp leira jeg har tatt med meg fra Marokko, sile den og så tørke den. Deretter må det tilsettes bindemiddel av noe slag. Kanskje Gummi Arabicum? Det mest interessante er selvfølgelig hvordan fargen blir når den kommer på papiret!! Hvis den blir identisk med vanlig rødkritt, blir jeg skuffet.
Eller kanskje den heller burde brukes til eggtempera? Det er nemlig endel fin sand i den. 
Hvis alt av sand må fjernes, er jeg usikker på hva som blir igjen. Og om det da er nok pigment igjen til å lage kritt…..






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg