EGEN PRODUKSJON

.

fredag 20. mars 2015

Inspirasjonstur og arbeidsøkt i vinterferien





Skjønnheten i mørket

Ei uke på verksted med Lise ga inspirasjon, utprøvinger og ny kunnskap. 
En tur til Oslo og kunstnerbutikken KEM ga oss diverse akrylmedium som vi forsket på for å gi akrylmalinga noe senere tørking, og mer smidighet for trykking.  


Arbeidet (ca 118x75cm ) er gjort på et tykt tegnepapir. Prosessen: Trykte striper, revne og klipte former i papir, samt noe airbrush.
Det skulle vise seg svært vanskelig å jobbe med dette papiret, siden det ikke tålte fukt. Da de revne formene skulle limes opp, ramla de regelrett fra hverandre. 

Vi har begge hatt fingerene i fatet med dette arbeidet, for å si det slik. 
Det siste laget med rødt er overført med ei gummimatte/mosegummi, ca 3cm tykk. Lise hadde heldigvis mye erfaring med slik trykking, og etterbehandling. 
Det ferdige arbeidet har Lise limt på "koreapanel", ei stabil fiberplate jeg fikk sansen for. 
Koreapanel ble brukt på veggene på 70-tallet, kanskje den ble brukt fordi den var lett, billig og lett å holde ren?






3 kommentarer:

  1. Hei Sonja!
    Takk for sist :) Håper alt står bra til. Gøy å ta turen innom her og se litt nye ting fra deg. Synes du lager så mye spennende! Har ramla litt ut av denne blogg-verdenen, med blogger jeg en gang besøkte litt jevnt, og leter først etter folk på Facebook - har du noen side for arbeidene dine der?

    Jeg leser med stor interesse alle innleggene dine, og merker at jeg blir veldig nysgjerrig på teknikkene dine. Jeg hadde nok hatt en stor fordel av å prøve meg på noe nytt snart. Jeg kan desverre alt for lite om trykking og alle mulighetene som finnes der, men merker jo at jeg elsker uttrykket arbeidene dine har, som dette i denne blogg-posten. Men å trykke med akrylmaling: er det da snakk om ETT bilde som blir resultatet, eller kan man lage flere trykk ut fra samme original?

    Ser også du flere ganger skriver om retarder eller uttynning til akrylmaling, har du noen gode tips her? Jeg kjøpte meg en såkalt retarder på Panduro, i håp om å få maling som ikke tørker "mellom hendene på meg", som er en frustrasjon jeg kjenner på noen gang når jeg maler. Feks hvis jeg skal lage en gradering mellom to ulike farger, og maler den mørkeste først, så har jo den første fargen alt tørket før jeg vil blande inn den lyse. Men vet ikke om jeg merker særlig effekt av den retarderen, annet enn at den tynner ut malingen og kanskje gjør malingen blankere (?). Det er nok mange ganger jeg heller skulle brukt oljemaling mtp de motivene jeg velger og de uttrykkene jeg søker, men jeg synes bare det er så himla upraktisk, og særlig når ateliéet mitt ofte er på kjøkkenet, som jeg blant annet deler med to aktive gutter :)

    Vel, nok skravling. Ville bare legge igjen en hilsen inkludert skryt!
    Har du et verksted eller noe? Hadde vært så morsomt å treffe deg en gang jeg var hjemme i nord.

    SvarSlett
  2. Takk for livstegn - og skryt! Oppdaga tilfeldig, den var kasta i spamboksen. Kor bra at du holder koken fremdeles, med kjøkkenatelié.
    Du må gjerne komme, det hadde vært koselig.Ta kontakt slik at eg kan sope det verste av gulvet før du kommer :) Jeg er ikke på FB, har tenkt at det blir for mye tidsspille. Burde kanskje, blogglesingsperioden er kanskje på hell..
    Når det gjelder retarder, eller forsinka tørking er det ulike medium på markedet, jeg er ikke utlært på området. Tror ikke det er noen quick- fix. Har ihvertfall ikke funnet noen snarveier. Jeg ville ha testa flere ulike slik at du får akkurat det du er ute etter, de kan dessuten blandes. Jeg blander ihvertfall. Kanskje de som har peiling ville blitt sjokkert. Vi blanda litt retarder, litt medium for å beholde tykkelse og smidighet. Den røde fargen i bildet over er en fantastisk fin trykksverte, vanntynnbar hvis jeg ikke husker feil. Fernissen er vanntynnet lakk, sprayet over med munnsprøyte! Måtte ha ferniss for å tåle den hardhendte behandlinga under limeprosessen. Det fins akrylgel som blir transparent ved tørking, både matt og blank, det var den virkninga jeg var ute etter her. Flott når du vil ha gjennomskinnlighet mellom lagene. Det er en fyr på KEM som er ekspert på akrylmaling og medium. Ta en tur og spør. Hvis du vet hva du er ute etter, kan han garantert gi deg gode svar.
    Jeg har det litt som deg, for mitt studio er på loftet og jeg har bare en liten vask på et lite toalett oppe.
    Men har du prøvd vanntynnbar oljemaling? Kanskje du lettere får til den effekten du er ute etter.
    Når det gjelder trykking på den måten vi har gjort her, blir det unika. Det handler om en kjærlighet til materialet og de virkningene som prosessen gir. Legg merke til de lyse konturene rundt figurene i bildet. Det er takket være trykkinga at det har oppstått.Uten den virkninga ville uttrykket vært litt dødt. Man kan etterpå fotografere og lage digitrykk....

    SvarSlett
  3. Glemte å si at det er en idiotsikker måte å få fine overganger mellom nyansene, noe jeg har god erfaring med. Golden Fluid + Airbrushmedium+ munnsprøyte. God knall.
    Eller en billigere variant: vanlig akrylmaling+ akrylmedium + vann til passelig konsistens.

    SvarSlett

Populære innlegg